molleomussemilan

Direktlänk till inlägg 10 maj 2009

Molleträning

Av molleomusse - 10 maj 2009 14:18

Idag har vi tränat stoppsignal, höger vänster ut osv. Märker att där man slarvat förut får man sota för nu. Tips, var noga med grunderna. Träna direkt som du har avsikt att nå elitklass....Men det är bara att bita i sura äpplet och vara kanonnoga hädanefter. Det är inte så svårt att slarva när hunden är inom 20meters avstånd, ofta så blir resultatet bra ändå MEN 50 meter ut i vattnet har man liiite svårare att dirrigera om inte grunderna sitter. Alltså nöter vi in alla småsaker som hur Molle står vid varje skick, alltid tvärvända och sätta sej vid stoppsignal, alltid gå exakt rakt ut eller rakt ut höger, vänster. Klicker godis boll och knappast någon ända dummie. Molle tycker det är roligt och det gäller att utmana honom så han inte kan räkna ut på förhand vad jag vill. Jag varvar Molle o Musse så en hund får en liten paus och får vara lite passiv. Musse är väldigt snabb men han spårar ut på linjetagen så honom får man försöka lura, 10 skick utan att han kommit rätt gör att även han börjar inse att  det kan vara bra att lyssna på matte....Även om han troligtvis inte kommer starta så är han en perfekt hund att träna. Man lär sej massor...



Efter det så åkte vi till vattnet. Fick Molle att simma på en rak dirrigering ca 50 meter till andra sidan sjön. Han fixade det en andra gång kanonbra. Vi hade en tredje dummie kvar men den hade flytit iväg ganska långt. Funderade en stund på om jag skulle skicka honom eller ej, det hade ju gått bra två gånger och jag skulle behöva hjälpa honom att komma rätt. Ångrade mej när han började simma men när han började närma sej targetområdet blåste jag på honom och sedan gick jag i rätt riktning för att han riktigt skulle förstå åt vilket håll apporten låg. Fungerade, guldstjärna till Molle!! Jag vill försöka undvika att blåsa för mycket på honom, tror att det är bättre att han litar på att är jag tyst så är han rätt. Blåser jag stopp så ska han också lita på att han får hjälp.

Ha det allihop nu ska vi köra ett lydnadspass..

Anna o Molle

 
 
Annica

Annica

10 maj 2009 17:59

Äntligen Anna!! Det var på tiden!!!! Välkommen till bloggvärlden ;-)

http://www.ryegates.se

 
Jessica Holmström

Jessica Holmström

10 maj 2009 19:29

Åh vad roligt att ni har börjat blogga. Är det OK om jag länkar till er?

http://www.skeppartorps.se

 
Jessica & Vexa

Jessica & Vexa

10 maj 2009 19:49

Säger de samma - välkommen, kul att få följa er oxå!!!

Kramar

http://wikstrand.bloggagratis.se

 
Helena & Vilja

Helena & Vilja

10 maj 2009 20:39

Säger som de andra.....det var på tiden!!! Syrran vill länka till brorsans blogg.....hoppas det är ok! Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna

10 maj 2009 22:00

Vad gulliga ni är, självklart får ni länka. Jättetacksam för tips o råd om något inte fungerar och ni vet hur det kan lösas...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av molleomusse - 18 augusti 2012 17:44

Helgens Flatmästerskap fick mej att vakna ur antijaktträningsdvalan. I veckan nu har vi varit ganska flitiga med att träna så vi får se vad det leder till. Hundarna har inte lidit av ett långt avbrott och dom verkar anse att det är skitroligt att häm...

Av molleomusse - 15 januari 2012 20:02

  För ett år sedan     Och ett år senare är han lite större men världens roligaste enligt Molle! Hmmm, snodde korten av dej Emma... ...

Av molleomusse - 15 januari 2012 17:40

Ha,ha han gick snabbt 7,8km(tror jag) igår med Musse och var stel imorse. Johan frågade Musse om han kände nåt i kroppen men det gjorde han inte...Husse är otränad!!! Jag fick höra om promenaden, dom hade mött 3 tjejer med var sin hund och pinsamt no...

Av molleomusse - 14 januari 2012 18:31

Sällskap hade vi i fredags av kusin vitamin.    Molle o jag har blivit frestade att följa med på tävlingshelg i lydnad. Eftersom vi inte gör så mycket annat just nu så känns det skoj med lite hundaktiviteter men tyvärr måste man ju tävla ocks...

Av molleomusse - 11 januari 2012 18:37

Idag har vi börjat träna på allvar igen, alltså med lite mål och mening istället för sporadiska tillfällen som det blivit senaste tiden. Började med en enkel höger, vänster, ut. Väldigt basic men ack så nyttigt inte minst för mej själv. Gör man det...

Ovido - Quiz & Flashcards