molleomussemilan

Alla inlägg den 21 juli 2009

Av molleomusse - 21 juli 2009 17:21

Så skönt att inte ha några måsten, fast vädret kunde ju vara liiite bättre. Hundarna trivs allafall  när det är svalt.

Försöker träna upp Molles förtroende för mina tecken igen. Vet inte varför han helt plötsligt missförstod allt..Troligtvis har jag skällt på honom vid något tillfälle eller så har jag gjort något annat hemskt fel. Nu har vi bara tränat raka linjetag ett par dagar och jag tycker det lossnar. Han är så himla rolig, ibland är han försiktig och har inget eget "go" , då måste man peppa honom och berömma massor. Ibland har han självförtroende som bara den och blir nästan för taggad. Ibland blir han tankspridd och olydig. Inte helt lätt att träna alltså.

Idag hade vi samträning vid en sjö och jag hade med mej taggade Molle..Han fick två linjetag över sjön och det var inga problem(duktig plutt) Sedan la vi ett sök i ett vassområde och första gångerna Molle fick gå ut så blev det ett "voff" . Tredje skicket provade jag Tinas ide och skickade honom gående. Fungerade. Jättenöjd med hur han sökte och kämpade sej igenom området. Ingen av hundarna hittade min  blåa, slitna tjugokronorsdummie så jag gav mej ut själv för att leta, fastnade självklart i dyn och blev dyngsur...Vi la också ett linjetag mot vattnet och taggade Molle sprang förbi dummien och i vattnet första skicket och fick plocka upp dummien på hemvägen istället. Provade igen och då fungerade det bra. 

Musse var också duktig och fixade två markeringar på vattnet. På söket trampade han ner sej i leran så han var helt slut när han kom tillbaka. Musse ger ej inte i  första taget så han hade nog gärna fortsatt men jag var rädd att han skadat sej så han fick inte gå ut mer. Han fick några markeringar på blankvattnet istället så att han blev ren, han var brunlerig hela han.

På hemvägen så hittade vi kantareller och jag tog med båda hundarna för att se om jag kunde hitta fler.  Trodde att Molle skulle vara trött så trots att han var på "tagghumör" så släpte jag honom ur sikte ett par sekunder medans jag plockade smultron. Jä-la hund, borta i minst fem minuter. Jag borde ha insett att han skulle sticka och hållt honom vid sidan. Osäkra eller tankspridda Molle sticker inte. Det är självständiga arbetssugna duktiga Molle som hittar på saker när det blir tråkigt.Det är ju så jag vill ha honom. Utan att han försvinner förstås...Fasen också, det har inte hänt på jättelänge...

Blev upplyst idag om att det inte är Molle som är mammig utan det är jag som är Mollig. HELT FEL, fattar inte hur någon kan antyda en sådann sak...


Ovido - Quiz & Flashcards