molleomussemilan

Alla inlägg den 7 mars 2010

Av molleomusse - 7 mars 2010 17:51

Varför kan inte jag gå på snön när Jesus kan gå på vattnet?? 

Idag har vi varit iväg och tränat med löften innan att det gick att gå på skaren. Just det kan sammanfattas med att jag ska aldrig klaga på dåligt väder bara det är barmark...

Vi hade ett antal apporter utlagda innan och körde omväxlande markeringar och linjetag. Som jag visste redan innan så måste vi träna massor av raka, långa linjer och få till samarbetet. Han är med mej till en viss gräns och och går rakt men sedan så slutar samarbetet...Jag hade gärna sprungit ikapp honom  några gånger men står man i snö upp till midjan så är man lite handikappad. Det fanns en liten smula tendens till att "jag skiter i dej, matte" vid några tillfällen.. Bara att träna på..Markeringarna gick bättre men där har han sällan några problem. Det var ganska slitigt att springa för dom men det är det ju även i ett kärr tex. 

Det var skoj med vårens första riktiga träning utomhus och det var jättepositivt. Jag fick ett kvitto på vad som behöver tränas mera och att jag behöver tala om vem som bestämmer. Jag blir så irriterad på mej själv när min hund går före mej i kopplet, ska kissa överallt, tycker att en goldentikvalp är jättesöt när hon vill leka och att katter är himla roliga att jaga. (i koppel med matte efter sej) Funkar inte samarbetet när vi har ett snöre mellan oss så är det inte så konstigt att samarbetet är dåligt när Molle är 50 meter ifrån mej. Skärpning!!!

Helt spontant och utan mer erfarenhet från andra flattar än mina tre egna så tror jag att flattarna gärna spelar "allan" och låtsas att dom är lite korkade trots att dom har läget helt under kontroll. Dom vet så väl hur dom ska göra för att hitta på egna saker istället för att lyda. Charmigt till viss del men ibland jäkligt tålamodsprövande.   Snart blir det såhär!!!


Nu börjar snart nästa vecka när det ska vara plusgrader och snösmältning hela tiden. Det är snart dags för sommartid igen med långa ljusa kvällar. Under all snö finns det fast mark som man kan gå på om ett par månader. Vi går mot bättre tider!! Tack för dagens träningspass, ser fram mot många fler!!! 


Ovido - Quiz & Flashcards